پینه دستان

پینه دستان


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، تعاون و اشتغال در هفته ای که گذشت اخبار های مختلفی داشت. یکی از مهمترین اخبار برآیند محاسبه حقوق کارگران در سال آینده بود. در حالی براساس گزارش‌های میدانی سبد هزینه خانوارهای کارگری بالای 3میلیون تومان است که به نظر می‌رسد با توجه به پیش‌بینی افزایش 10درصدی حقوق کارمندان در بخشنامه بودجه 95 و تورم فعلی 13 تا 15 درصد، دستمزد سال آینده کارگران حداکثر 820هزار تومان بشود.

خبر بعدی در هفته ای که گذشت اظهارات سید محمد مروج، دبیرکل کانون عالی کارفرمایی ایران درباره بازار کار در پسا تحریم  بود. وی گفت:سرمایه گذاران خارجی برای رونق بازار کار ایران سفر نمی‌کنند بلکه برای فروش محصول خود به ایران می‌آیند. نباید تصور داشت که تا پایان سال94 اشتغال رونق می‌ گیرد بلکه پیش‌بینی برای رونق اشتغال در نیمه دوم سال 95 است.

 بازگشت قدرت خرید کارگران تا 3سال آینده به قدرت خرید سال 83 خبر دیگری بود که این هفته دبیرکل کانون عالی کارفرمایی ایران بااشاره به اینکه قدرت خرید کارگران در سال 92 حدود 11 درصد کاهش یافت گفت: پیش بینی ما این است که وضعیت معیشتی کارگران تا سال 97 به سال 83 می‌رسد.

آجر شدن نان کارگران ساختمانی مسئله دیگری بود که در این هفته با فرا رسیدن فصل سرما سوژه رسانه ها قرار گرفت. سهم اشتغال 10درصدی کارگران اتباع خارجی در مشاغل ساختمانی کنار بیکاری نیروی کار ایرانی مسئله مهمی است که باید توجه شود. دستفروشی، نظافتچی منازل و باربری مشاغلی است که کارگران ساختمانی در فصل سرما به آن رجوع می‌کنند.

75درصد تسهیلات 340هزار میلیارد تومانی بانک‌ها تمدید تسهیلات قبلی خبر دیگر این هفته تعاون و اشتغال بود. محمدرضا پورابراهیمی، نایب‌رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی در واکنش به آمار بانک مرکزی مبنی بر پرداخت 340هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در سال 93 گفت: پس از بررسی‌ها مشخص شد 75درصد این تسهیلات تمدید تسهیلات قبلی بود نه جدید.

اما برگزاری جلسه ویژه مزد 95 اخبار دیگر این هفته تعاون، اشتغال بود. علی خدایی، مشاور کانون عالی شوراهای اسلامی کار با اشاره تشکیل کارگروه ویژه مزد در کنار ستاد تعیین مزد گفت:بسته خروج از رکود دولت با دادن وام خودرو و کارت اعتباری موثر نیست. سیاست‌ها باید در راستای تقویت قدرت خرید مردم باشد.

خدایی بیان کرد:پیشنهاد من به عنوان رئیس کارگروه مزد استان تهران این است که تا تعیین تکلیف نشدن مصوبه افزایش حق مسکن سال 94، به بحث افزایش مزد 95 ورود نکنیم.  بسیاری از کارفرمایان می‌گویند اگر دستمزد را افزایش دهیم تعدادی از کارگران تعدیل می شوند. این درحالی است که چماق تعدیل همواره روی سر کارگران است. برخی کارفرمایان متخلف حقوق کارگران را با تأخیر یا کمتر از حد نرمال پرداخت می کنند و به محض اعتراض کارگران به موضوع او را تهدید به اخراج می‌کنند.

خبر دیگر این هفته تعاون و اشتغال درباره  صدور 20 میلیارد تومان ضمانت‌نامه برای تامین سرمایه تعاونی‌ها بود. مهدی حسین نژاد، مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون با اشاره به اینکه ضمانت نامه های صندوق ضمانت تعاون جایگزین وثیقه بانکی می شود گفت:199 میلیارد و 255 میلیون ریال ضمانت نامه برای تأمین سرمایه درگردش صادر شد.

انتهای پیام/


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: پنج شنبه 30 / 7 / 1394برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com